SK Forsyning har nu undersøgt alle kildepladser for pesticidet Desphenyl-Chloridazon

SK Forsyning offentliggjorde den 21. august, at man som en af de første vandforsyninger i landet havde fundet pesticidet Desphenyl-Chloridazon (DPC) i drikkevandsboringer på Nordre Vandværk.

En lang række vandværker har efterfølgende valgt at analysere drikkevandet for det pågældende pesticid og en del vandforsyninger har til stor overraskelse fundet det pågældende pesticid i drikkevandet.

Efter fundet af pesticidet på kildepladsen ved Skælskør valgte SK Forsyning A/S at analysere drikkevandet fra alle vandværker.

Målingerne har vist, at der - desværre - også er spor af PDC i vandet fra Valbygårdsværket. På de øvrige kildepladser er der ikke fundet PDC.

På Valbygårdsværket er der målt et indhold på 0,032 ug/l, hvilket er noget under den grænseværdien på 0,1 ug/l, som er fastsat politisk og meget langt fra det niveau på 240 ug/l, hvor det kan være sundhedsskadeligt.

”Alt vores drikkevand ligger således under de grænseværdier, som er fastsat af myndighederne, og der er således ingen problemer med at drikke vandet”, siger Vandchef i SK Forsyning Jan Jørgensen og fortsætter: ”Men det ærgrer os da, at vi nu kan begynde at måle spor af pesticid i drikkevandet fra nogle af vores vandværker”.

SK Forsyning tager drikkevandssikkerheden yderst alvorlig og vil i den nærmeste fremtid arbejde for at finde nye og upåvirkede kildepladser.

12. september 2017