ENGROSMODEL – hva’ snakker de om?

ENGROSMODEL – hva’ snakker de om?

Der kommer nye regler på el-markedet. De nye regler forventes at træde i kraft den 1. april 2016.

Alle el-kunder får information fra deres el-leverandør i løbet af december.Folketinget har besluttet at forenkle reglerne på el-markedet for at gøre det lidt nemmere for kunderne.

De nye regler, der i branchen kaldes ”Engrosmodellen”, betyder ikke de store ændringer for kunderne. Den samlede el-pris forbliver uændret, og regningen bliver lettere at forstå. Mange kunder er nok ikke klar over det, men i dag er der to selskaber, som sørger for strøm til deres bolig:

• Netselskabet, som ejer el-nettet, og som er transportør af strømmen frem til    boligerne i det lokalområde, man bor i
  • El-handelsselskabet, som sælger den strøm, kunderne bruger

I nogle tilfælde er de to selskaber dog en del af samme koncern, sådan som det er tilfældet med SK Forsyning, der både har et netselskab og et el-handelsselskab under sig.

”De nye regler forventes at træde i kraft den 1. april 2016, og det kan man jo synes, der er længe til. Imidlertid er det sådan, at el-selskaberne skal informere kunderne senest tre måneder før reglerne træder i kraft, og det er altså inden nytår”, siger Økonomidirektør i SK Forsyning Jan Østerskov og fortsætter. ”Men reglerne vil ikke betyde de store ændringer for kunderne, dog kan vi fremhæve to meget positive ting: Den samlede el-pris forbliver uændret og regningen vil blive lettere at forstå”.

Kunderne kan læse mere om de nye regler i det brev, de modtager meget snart, og der vil endvidere være information at finde på www.skforsyning.dk.

For yderligere information, kontakt venligst: Økonomidirektør Jan Østerskov på tlf: 5836 2506

08. december 2015